donderdag 24 december 2009

Vrolijk kerstfeest ?

Mieke, monika schreef me dat ze nog dacht aan hoe mooi je het hier vorige kerst had gemaakt …
ja jij zorgde dat het hier gezellig was, een gezin, een thuis … steevast ging ik met een joepie gevoel het weekend in, vrije dagen en eigenlijk iedere avond blij dat ik bij jou thuis kon komen …niet dat het hier ieder avond rozengeur en maneschijn was he maar toch ...

Zaterdag belde er een journaliste van het laatste nieuws, die blijkbaar bij jou geweest was begin dit jaar , met een aantal vragen …. Sommige overvielen me : wat heeft je doen vallen voor Mieke, wat betekende mieke voor me, wat verwacht je nog van het leven, hoe en met wie breng je nu vrije tijd door ….Deze vragen spoken al de hele week door het hoofd … en eigenlijk ben ik een beetje bang van wat in krant zal komen want gelijk wat … het is moeilijk om gevoelens in woorden te zetten, plus dat de hoorn nog maar neer ligt en je denkt al verdoemd ik moest dat ook nog gezegd hebben.. en dat beter zo ….

Vorig jaar was het huis hier vol : je familie, de 3 kindjes, jij en ik …kerstversiering, kerstboom, kerstmenu, kerstpakjes enz … alles was aanwezig…Vandaag lijkt het wel of het tien kleine negertjes verhaal hier is uitgevonden … guust en darco houden me gezelschap … seffens ga ik dan wel iets eten bij mijn ma en willem, maar dan wordt het weer stil…
Een gezin, huis, vol gezelligheid en warmte is samen met jou vertrokken … en komt niet meer terug. Nooit meer en dat is soms hard als je plots midden in die realiteit staat.

Vanmorgen heb ik bij jou wel een kerststukje komen zetten, omdat ik weet dat jij daar toch veel belang aan hechtte. Ik heb daar nu even geen zin in… Ik heb ook geen zin in kerst en nieuwjaarskaarten … en ook niet in handjes schudden en zoentjes geven … ik heb ook geen zin in reacties vol medelijden, en nog minder in leuke replieken … ik heb er gewoon eventjes de pest in … mag het ?
Een mens steekt toch raar in elkaar … vrolijk kerstfeest roept er iemand en je wenst hem vele geluk terug … in je binnenste wens je hem veel jeuk waar het moeilijk krabben is …. (vrolijk hoe komen ze erbij ?) .. maar een straat verder zegt er je iemand : t zullen zware dagen zijn voor je …en dan zeg je ja t zal niet makkelijk zijn en je glimlacht dat je er het beste van zal maken ( en dan denk je stillekes ja ok boor me nog maar dieper de grond in dat had ik nog nodig …)

Eigenlijk Mieke zit ik al de hele dag me af te vragen hoe jij vorig jaar dit moet beleefd hebben, en mijn bewondering stijgt met de minuut.
Vanmorgen dacht ik van hoe verdomme moet Mieke opgestaan zijn : joepie ? of denkend ale we gaan er nog eens het beste van maken met in je achterhoofd het zal sowieso mijn laatste kerst zijn ? of gewoon vloekend op je stoma, de medicijnen of een of ander pijntje hihihi ? op je blog heb je enkel wa foto’s gezet en je had wat last van keelpijn he … (pas dagen later opgebiecht he …) … maar ik weet dat je zo van de kerstdagen hebt genoten …

Mieke je kon alles en iedereen rondom je omtoveren tot één grote boel gezelligheid …k weet niet of het in de krant zal staan , maar t staat in mijn hart gegrift …
Als ze een maretak hebben hierboven, kan je hem boven mij komen hangen ? want jij krijgt wel een heel dikke kerstzoen van me
Didier

Voor de bloggerkes : ik wens je heel gezellige leuke dagen met de mensen die je dierbaar zijn, geniet ervan !

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hopelijk heb je toch wat kunnen genieten van de Kerst.
Groetjes
Katy

Tammy zei

Stuur je een hele dikke knuff van ons allemaal.
Tamara en co

Anoniem zei

ik kan met geen woorden beschrijven hoe pakkend je dit weer neer schreef.Heel veel moed in deze wel heel moeilijke tijd.

Anoniem zei

Didier, met een zachte glimlach heb ik het nieuwjaarskaartje van vorig jaar nog eens bovengehaald ; jullie foto... alles leek toen zo te schitteren, Mieke's lach op die foto ! Ik weet dat woorden nu "nutteloos" en "gezever" zijn ; maar weet dat ik aan jou én Mieke blijf denken in deze dagen ! Jou wens ik voor 2010 een flinke portie moed en af en toe het nodige doorzettingsvermogen toe ; een lach en een traan, ook in 2010 maar :Mieke zal je blijven steunen van hierboven, that's for shure !!! Dikke knuffel !

Elly S zei

Dikke knuffel!

elke zei

Ik weet amper wat ik hierop moet schrijven buiten dat ik hier bijna zit te janken omdat ik je verdriet gewoonweg kan voelen. Wat een magere troost om nu te zeggen dat ik toch hoop dat het jaar je nieuwe vreugde zal brengen. Vanuit de grond van mijn hart!